Hopp til innholdet

Paul McCarthy

Dead End Hole

Stillfoto fra videoinstallasjonen DADDA hvor kunstneren Paul McCarthy er utkledd som den amerikanske Donald Trump. Han sitter sammen med en skuespiller som er kledt som presidentens kone Melania Trump.

Paul McCarthy: DADDA Donald and Daisy Duck Adventure, 2017. Performance, video, photographs, installation. Directed by Paul McCarthy and Damon McCarthy. © Paul McCarthy. Image courtesy the artist, Hauser & Wirth, and Peder Lund

Når

Hvor Stenersen.

Inngang 150/100/0 kr

Kode presenterer «Dead End Hole», en utstilling med verk av den anerkjente amerikanske kunstneren Paul McCarthy. Dette er den første omfattende presentasjonen av hans kunstnerskap ved et norsk museum.

Med sterkt samfunnskritiske og grenseoverskridende verk har Paul McCarthy (f. 1945) skapt avsky, protester og debatt i USA siden slutten av 1960-årene. Denne høsten kommer han til Bergen med en rekke helt nye arbeider til utstillingen Dead End Hole på Kode.

McCarthy er kanskje mest kjent for sine oppsiktsvekkende skulpturer og eksperimentelle videoverk og installasjoner, hvor han setter groteske og voldelige utrykk i spill med symboler fra populærkultur.

Arbeidene kan være brutale og nådeløse i sitt angrep på konforme og konservative krefter og samfunnets selvtilfredshet. Gjennom å utfordre både sine egne og publikums grenser, går han i klinsj med vår virkelighetsoppfatning og inviterer han oss til å se det «vanlige» i et nytt lys.

Utstillingen er todelt og vil foregå både i Stenersen og Tårnsalen.

Fotografi av en gruppe mennesker som står inne i den omsluttende videoinstallasjonen DADDA av Paul McCarthy.

Paul McCarthy, DADDA, The Coach, the Skull, 4 Wall (2017/2021) på Kode. Foto: Thor Brødreskift.

Fotografi av en mann som ser opp på en stor tegning av kunstneren Paul McCarthy.

Fra utstillingen «Dead End Hole». Foto: Thor Brødreskift.

Fotografi fra inne i utstillingen til Paul McCarthy hvor vi ser voksfigurer av en naken kvinne og en naken mann som ligner Hitler som henger fra taket med høyttalere festet til bena. I bakgrunnen ses 12 tegninger i ramme på veggen. To mennesker ser på tegningene.

Fra utstillingen «Dead End Hole». Foto: Thor Brødreskift.

Bilde fra installasjonen DADDA av Paul McCarthy. To mennesker går mot en dør hvor det siver lys ut, rommet utenfor er mørklagt.

The film’s final action is a return to a primal exclusion as an existence in a dark psychological hole.

Paul McCarthy

Premiere på installasjon

I et spesialbygget rom i Stenersensalen får publikum oppleve premieren på den omsluttende, firesidige videoinstallasjonen «DADDA, The Coach The Skull, 4 Wall» (2017-2021).

Verket består av en flerkanals film hvor McCarthy iscenesetter det moderne politiske landskapet i USA som en regresjon mot id – som innen psykoanalysen utgjør senteret for grunnleggende instinkter og drifter.

Filmens hovedpersoner inkluderer Donald Trump, Nancy Reagan og Andy Warhol. Filmene går kontinuerlig i loop på de fire innerveggene og effekten er både hypnotisk og overveldende. Ulike scener fra en overfylt diligence – en setting som henter inspirasjon fra Hollywood-western – utspilles side om side.

En enkel arkitektur i kryssfinér er et nikk til midlertidige bygninger på filmsett, men blir i dette tilfellet en provisorisk arena hvor destruktive og anal-sadistiske impulser kan utspilles. Bruken av en trang diligence som bakteppe, spiller på samme måte på følelsen av å være låst i en klaustrofobisk situasjon man ikke kan komme unna.

Visningen vil få 18 års aldersgrense.

Foto av kunstneren Paul McCarthy kledd i bare skjorte og dressjakke, med bart, solbriller og hatt og en koffert i ene hånden. Han står sammen med skuespiller Lilith Stangenberg, som er kledt i kort rød kjole og holder en picnik-koffert. Fotografiet er fra en av deres performancer.

Paul McCarthy: A&E, Adolf/Adam & Eva/Eve, 2021. Performance, video, photographs, installation. © Paul McCarthy. Image courtesy the artist, Hauser & Wirth, and Peder Lund.

Fotografi fra åpningen av utstillingen Dead End Hole hvor Paul McCarthy gjorde en performance. Vi ser mennesker som ser på forestillingen via et lerret.

Fra åpningen av «Dead End Hole», performance av Paul McCarthy og Lilith Stangenberg. Foto: Thor Brødreskift.

Fotografi fra åpningen av utstillingen Dead End Hole hvor Paul McCarthy gjorde en performance. Vi ser et nærbilde av McCarthy utkledd som Hitler i uniform, med solbriller og blod i ansiktet.

Fotografi av en gruppe mennesker som er inne i den omsluttende videoinstallasjonen DADDA av Paul McCarthy.

Adam/Eva, Adolf/Eva, Arts/Entertainment, Amerika/Europa

I tårnet på Lysverket presenteres den omfattende, nye installasjonen «A&E Hanging (Working title)» (2021). Verket vises sammen med et bredt utvalg tegninger (2019–2021) fra prosjektet A&E, et performance-samarbeid mellom McCarthy og skuespiller Lillith Stangenberg.

A&E står for Adam/Eva, Adolf/Eva, Arts/Entertainment, Amerika/Europa og rommer flere performances og happenings fra 2019 frem til nå.

A&E-syklusen utforsker tema i skjæringspunktene mellom sex og makt. Blant annet gjennom politikkens farskomplekser og samfunnets stadig tilbakevendende dragning mot fascismen som ideologi og dens estetikk.

Om utstillingen

I forbindelse med Dead End Hole publiserer Kode to sammenhengende magasiner med tekst av Julien Bismuth.

Dead End Hole er kuratert av Philip Larratt-Smith.

Vennligst merk: Aldersgrense / sterke virkemidler

Utstillingen i Stenersen har 18 års aldersgrense. Vi gjør oppmerksom på bruk av svært sterke virkemidler i filmen som vises, blant annet framstillinger av seksualisert vold.

Utstillingen i Lysverket har ingen aldersgrense, men vi anbefaler ikke at barn besøker den alene.